Gigantbröd

Här kommer brödrecept med bilder!

Fördeg:

2 msk surdegsgrund (ett bra recept, lätt att följa, hittar ni här)
1 dl ljummet vatten
1 dl mjöl (jag använder helst vetemjöl special, eller Manitoba Creme för luftigare bröd)




Detta täcker ni sen med platsfolie och låter det antingen stå över natten i kylen för att sen använda på morgonen efter. Eller så kan ni bara låta det stå ute i rumstemperatur några timmar, till ni ser att det har kommit igång-börjat bubbla lite, börjat komma till liv.




Sen behöver ni följande:

Fördegen
3 dl ljummet vatten
Höfta 8 dl mjöl (mängd beror på vilken sorts mjöl ni använder, men funkar med denna mängd för de flesta mjölsorter och mjölkombinationer. Tveka inte att blanda med rågsikt, dinkel, det gör jag varje gång, men har oftast  50% "vitt mjöl"!)
Höfta 1 msk matfett (jag föredrar smält smör)
Höfta 2 msk sirap eller kanske honung, äppelmos eller vad ni känner för
Höfta 1 msk salt
Eventuellt 1-2 msk brödkryddor
(Vill du så lägg till ca 5 gr jäst för att fjutta igång degen lite extra, kan va bra om man inte har hela dagen på sig)

Ni häller förgrunden i degmaskinen, tillsätter vattnet, matfettet, (jästen), sirapen, och sen mjölet och låter maskinen jobba i ca 10 minuter.




Efter detta så tillsätter du saltet och evetuellt kryddorna och kör på i ca 3 minuter till.







Nu ska du låta degen få vila i 1-1½ timme. Jag fick lägga över första degen i en burk och på med locket lite på snisken, skulle ju göra två denna gången, den andra degen lät jag ligga kvar maskinen och la locket över. (Jästiden beror mycket på hur värmen är hemma hos er!)





Efter första vilan


Sen när degen fått vila och börjat komma igång, då häller du upp degen på mjölat bord. Du ska inte knåda degen, du strör bara lite mjöl över så att du kan ta i den, den är lite kladdig.
Sen "viker" du ner ovansidan mot mitten, nedansidan mot mitten och gör sen likadant från sidorna.
Ska nog räcka med en gång, men känner du att degen bara flyter iväg väldigt lätt, så gör samma sak en gång till.
Jag lägger sen det "vikta" paketet uppochner för en jämn yta uppåt och lägger över brödet på bakplåtspapper som jag lagt på skärbrädan.
Använd inte plåten du tänkt grädda på i ugnen, för den ska stå i ugnen och bli varm och brödet ska sen kasas över till denna plåten!

Nu ska degen få jäsa i lugn och ro under duk. Du kan strö över lite mjöl och snitta brödet lite nu med.
Som sagt så beror det på värmen du har, hur länge det behöver jäsa. Sen får brödet lite mer smak och det får jäsa lite längre. Men du kan räkna med allt från 4-kanske 6 timmar.








När ditt bröd har fått växa till sig bra, det ska iaf har blivit dubbelt så stort, så sätt ugnen på 250 grader.
Ugnen och plåten ska va riktigt varma, sen ska brödet skjutsas in i ugnen.








Vill du ha riktigt knaprig yta, så kan du ha en plåt underst i ugnen som du samtidigt lägger isbitar eller kallt vatten i. Själv tycker jag inte det behövs för detta brödet...
Efter 10-15 minuters gräddtid (detta beror lite på ugnen och lite på brödet i sig...så håll ett vakande öga) så sänker du temperaturen till 200 grader och gräddar brödet i 15-35 minuter till.
Ja, jag vet att det är väldigt varierande tider, men jag har fått ha det inne mindre tid ju mindre mjöl jag haft i brödet.

Kolla läget, knacka på undersidan för att höra om det låter "ihåligt", så vet du att det är klart.
Lägg det att svalna på galler.
Vill du behålla den lite hårdare och knapriga ytan, så låter du brödet bara ligga där, annars om du inte vill ha en rent för hård yta, så lägg över handduken en stund iaf.







När det svalnat lite, så är det bara att hugga in!! :)





Lycka till!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0