Akuten och krupp

Ja, vilken natt....
Lillan började host igår kväll och det blev värre och värre. Fick dålligt med luft och mådde inte bra..
Så hon lugnade ner sig hos mig och somnade om, Jocke ringde 1177 och de tyckte vi skulle in, lät som krupp.
Vi hade henne ute på altanen en stund, jag klädde mig, hoppade in i bilen och körde inom och hämtade upp svärmor som Jocke ringt och frågat om hon kunde följa med.
TACK!
(Ja, jag vet...inget att tacka för, blablabla....men tack ändå!!) :)

Så in, Lillan somnade på vägen och sen in på barnakuten. En kvinna sa att vi snart skulle få bli inskrivna, där fanns en innan oss inne hos sköterskan.
Jepp, vi satte oss i väntrummet.
Kvinnan som skrev in gick förbi med en annan patient, gick förbi väntrummet igen och ställde sig och snackade med den första kvinnan.....
och de snackade....och snckade lite till....
Nu va jag irriterad.
Sen "upptäckte" hon oss. Eller så hade hon kanske inte reflekterat att vi satt där och hon sa att apparaten som hde med könummer systemet inte funkade som den skulle, hon såg inte "oss".
Då va jag ännu mer irrterad och sa att den andra kvinnan visste att vi satt där, hon hade pratat med oss....
Jaja.
Vikt och koll på Lillan. Hon syresatte sig kanon, ingen feber och pigg och glad. Men en typisk krupp-hosta sa hon.

In i ett rum och väntade på läkaren.
Nu fick Lillan visat farmor att hon kan sitta själv =)
Tog inte så himskans lång tid och sen kom läkaren. En bra och trevlig läkare tycker jag och han sa med-krupp.
Eller nej - falsk krupp!
Vi fick en förklaring av krupp och falsk krupp och två andra latinska namn......men vi klubbade för att hålla oss till falsk krupp :)
Så lite medicin till Lillan, det mesta fick hon i sig iaf och sen fick vi köra hem igen med ordination att gärna ha henne sovandes i bilstolen och eventuellt vid ett öppet fönster så hon andades frisk luft.
Hon skulle kunna få samma problem framöver, då hon fått det nu så tidigt, men att vi absolut inte i närheten av att det skulle vara så allvarligt och ge såna problem att vi skulle behöva gå in på de andra två stegen av behandling.
Skönt!
Frisk luft skulle va en av de effektivaste "behandlingarna" och det märkte vi ju innan vi åkte in med ju.
(Samma som med Ninni ju när hon hade den svåra förkyldningen)

Så vi packade in oss i bilen igen och körde hemåt. Lämnade svärmor och sen hem.
Pratade med Jocke på vägen hem i telefon sen och Ninni hade vaknat och varit ledsen och dann, som hon gjort nu de senaste nätterna när hon varit dålig. Så han hade tagit ner henne och tröstat henne, hon hade somnat om i soffan.
Men sen berättade han för mig att när han kom ner med henne, hon hade inte tittat runt och va nästan lite halvsovandes. Men så hade hon sagt "Mamma kommer snart"
Hon visste på nån vänster att jag inte va hemma. Snuttingen min...
Märktes sen i morse med. För när jag hade varit ute, så sprang hon till mig och av mig en jättekram, sån man får när hon hämtas nånstans ifrån :)

Natten, ja inte mycket sömn.......vi har hållt oss här nere och Ninni vaknade rätt tidigt tror jag. Jag hörde henne där uppe, men inte mer. Jo, att hon sen va här nere, men Jocke fixade det.
Sen körde Jocke iväg, stackaren an ska jobba idag efter denna natten..

Lillan vaknade här sen , snackade, snorade och hostade. Lika glad som vanligt ändå. Åt lite och somnade igen. En sliten tös - med all rätt... :)

Vi gör nog inte för mycket idag, inte direkt på hugget och jag själv har ont i halsen nu. Började känna det redan igår och nu är det igång...hoppas inte det blir mycket mer än såhär. Räcker med att ha två dåliga töser här...
Nu ska jag ta mig en kopp kaffe till och sen ska vi se om vi tar te-fikan innan eller efter Ninni har vilat. Hon som har beställt det, så hon får välja.

Vi hörs sen, ha de bra så länge!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0