Fredag den 13

Har du en ortursdag idag? Eller är det kanske tvärtom, en tur dag?
Jag har inte vad jag kan komma ihåg, haft sån otur då det varit fredagen den 13, så att det har blivit min otursdag. Trots att jag är lite skrockfull av mig.
Jag har varit förlovad en gång innan, detta skedde dock fredag den 13 och det hände en del småsaker som inte va till någon fördel. Men jag kan inte kalla det otur, allt sprack sen ändå och alla de småsakerna va kanske för att säga att det inte va lönt att genomföra förlovningen, för det va inte meningen ändå.
Så då tycker jag isf att man ska vara mer vaksam på vad som händer och lyssna bättre till de saker för att de kanske försöker säga en att dit man är på väg är inte rätt. Stanna upp och tänk. Händer det då något possitivt mot ett annat håll, ja då är det dit du ska.
När jag tänker efter nu, så blir vi isf guidade på ett håll, vi har blivit det i natt och nu för en stund sedan.
*Oj, jag får nog ta upp det med Jocke när han vaknar.*
Men är det då något som strular lite på vägen nu, då är det bara att lägga ner.

I vilket fall som helst. Det finns många olika funderingar om varför just denna dagen enligt skrock anses vara en otursdag.
Jag googlade det hela och fick fram lite smått och gott, både om varför det är så och lite annat om dagen.

Triskaidikafobi är en fobi för talet tretton och fobi för fredagen den 13 specifikt kallas Paraskavedekatriafobi.

#   Att det ska ha varit för att Jesus hade 12 lärljungar, och när Jesus blev förrådd , va Judas den 13 vid bordet. Eller så att det  fanns 13 personer totalt då Jesus korsfästes, vilken va långfredagen. En fredag.

#   Grundar det sig kanske på att ett betydande antal ordensmedlemmar från tempelherreorden blev fängslade av Filip IV av Frankrike fredagen den 13 oktober år 1307, på order av påven Clemens V. Många av dessa gick dessutom ett öde av tortyr och avrättning tillmötes.

#  Sen har vi den nordiska mytologin. Och en berättelse om hur Loke, svekets och ondskans gud, kom som gäst nummer 13 till ett gästabud på Valhall. För att sedan konspirera så att Balder dog.

#  I det gamla bondesamhället betraktades fredagen som en slags helg -vilodag. Man skulle inte påbörja ett arbete och om man gjorde något så skulle det inte vara bullersamt.

#  Inom folktro och magi, så är talet 13 magiskt.

#  Hos de gamla grekerna och romarna, var fredagen kärlekens och glädjens dag. Men det va innan kristendomen kom och gjorde så att fredagen blev svart (Jesus dödsdag)

#  Att fullmåne infaller just fredagen den 13 är ytterst sällsynt, det sker bara 17 gånger mellan år 1900 och år 2099. Man ska se fredag den 13 som en turdag, ännu mer de dagar då det är fullmåne
.

#  Enligt två tyska rättsläkare ska antalet födslar och självmord öka fredag den 13 om det är fullmåne.

#  Man ska gå ut barfota och ställa sig och känna jordens urkraft enligt vissa.


Ja, det finns mycket om fredagen den 13.

Är det er otursdag?
Eller er turdag?
Få höra, har det hänt er något minnesvärt just fredagen den 13?


Ta vara på dagen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0