Modet...vad ska man säga?

Sitter uppe hos min syster nu, ska snart ta med mig Alex hem så jag kan duscha och fixa innan vi ska sticka iväg. Får se när Mange vaknar och hör av sig...han har en tendens att ta goood tid på sig för att äta frukost iaf, det har vi tagit lärdom av :) Men det är bra Mange, frukosten är viktig...haha
Men iaf, jag satt ute på terassen och drack kaffe och bläddrade lite i olika skvaller -och modetidningar. Dagens mode alltså...eller ska jag egentligen säga modet över huvud taget? Om det så var vårens, förra månadens, gårdagens eller  är morgondagens mode!?
Vad är det egentligen? Jo visst, det finns ju en del saker som syns igenom nästan alla plagg på något sätt, men inte vill man väl gå runt och se ut som en smällkaramell, ett lapptäcke eller som om man skulle gå på maskerad eller karneval!? Jag ska inte säga att jag inte följer modet, men jag måste säga att det är egentligen en minimal del av vad många andra gör. Många hade nog tyckt att jag är heeelt ute. Men vad tusan, jag vill ha bekväma kläder som jag kan röra mig fritt i och inte känner mig som en clown i bara för att det "är inne". Jag trivs bra i mina jeans med bootcut och en vanlig topp eller ett linne. Är det lite kallare ute, på med en hoodie! Klart jag har kläder som kommit och varit "inne" på något sätt, är ju lite svårt att köpa kläder som är heeelt ute, de vill nog inte sälja det ändå. Men då har jag själv fastnat för de kläderna, jag slänger inte på mig något som jag tycker ser helt knas ut bara för att det ska va så. Bara för att folk ska tycka att jag är ju såå fräck som har det på mig för att jag har super duper koll på vad man ska ha på sig. Nej, då har jag sett något som jag vet att jag kommr trivas i.

Som tex, jag va på en fest för ett tag sedan och där va två stycken som hade samma klänning på sig och det va flera stycken som hade i stort sett likadana outfits,  bara i en annan färg än vad den tredje hade.
Hur kul är det då? Visserligen tror jag faktiskt att detta som de bar är väldigt bekvämt och är nog ganska lätt att piffa till inför en fest...men inte så nånga av dem som hade engegerat sig i det heller....öööhöhöhö.

Sen är det lite dubbelmoral i modevärlden tycker jag.
Låt oss säga att det sitter någon sorts modeexpert i ett Tv-program och berättar vad som kommer att bli inne och aktuellt till hösten. Bla bla bla, gnatar han eller hon på och publiken säger "aaah" "oooh" och apploderar lite försiktigt emellanåt.
"Dessa skor ska du ha. Bär en sånhär väska för att Paris Hilton har en sådan. Det kommer synas många av denna sortens jackor nu till hösten och de ska helst bäras på detta viset. Släng de skorna, folk kommer skratta åt dig annars." Japp, bla bla bla.
Men.
Sen när programvärden börjar ifrågasätta vad man ska göra om man har en tex väldigt stor byst, är väldigt kort, har stor rumpa eller något annat som de flesta vanliga människor undrar över, då är det en annan femma.
Då berättar de att "Detta är ju modet som kommer och visst kan det väl kanske vara lite speciellt. Du ska alltid bära de kläder som du själv känner dig bekväm i och själv tycker är ok. Har du på dig kläder som du inte känner dig bekväm i, så kommer det synas på dig och bla bla bla. Ser din kropp ut på ditten eller datten sätt, så kan du ju kanske prova såna här byxor, ta en sån topp......."
Och då är vi inne på de heeeelt vanliga kläderna igen och de kläder som är riktigt, riktigt inne är inte så intressant längre. Och...sen är de ju så noga med att man inte ska tänka för mycket på det yttre, det är det inre som räknas, man ska må bra med sig själv och inte bara se det ytliga.
Ojojoj. Ja, jag säger då det. Bär detta. Ät detta, men ät aldrig detta!  Gå på den dieten och gå mer en massa kilon på tre veckor...att du sen går upp lika fort igen om inte fortare och kanske får andra kroppsliga problem sen får du bara på köpet...kommer nog på en annan idè om de problemen sen.........
Suck!!!
Massa gnat och massa snack om hur man ska leva och vad man ska göra, när de till slut ändå säger att man inte ska göra något som man själv inte känner sig bekväm med.
Äta lagom sunt som passar ens egen kropp och gör som du själv vill, det är bäst.
Jag håller fullt med om rent modemässigt att man ska bar det man själv trivs i. Jag tänker absolut visst på mitt yttre, men kan lätt visa mig utanför mitt hem utan smink eller he det smink jag sovit med. Har andra problem med det, så är det deras problem.

Nu fick jag kräka av mig lite....hehe

Mange ringde nu,så det är full fart hem och dags att åka!!!! Kul kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0