En dag på Liseberg

Under våran lilla semester besämde vi oss för att åka en sväng till Liseberg. Vi blev inte så många, det var jag Jocke och Mange. Men det räckte ändå, att få spendera dagen med dem kan aldrig bli fel!
Eftersom jag är gravid så är det ju likamed att jag inte dricker, så grabbarna stod för den biten och jag blev föraren.
Dagen började ganska tidigt, Jocke hämtade Mange och jag fixade till frukosten sålänge. En sån god frukost med nybakade bullar från Thahiti här i Hörby (så har ni fått reda på vart jag bor med), kokta ägg och goda pålägg. Mums!
Tillbaka kommer Jocke och Mange och upp på bordet ställs en flaska mousserande vin, som ska vara till frukosten! Haha, en ordentlig start på dagen för grabbarn!! Är det semester så är det och ska man ha en heldag så ska man :)
Vi hade fråga Emma och Frida om de ville passa hundarna under dagen och det va de så snälla och ställde upp med! Tack!
Vi blev klara och resan började, det första stoppet blev redan i Höör, vi va ju tvugna att tanka. Men sen va det bara att tuta och köra!!
Öldrickande, bra musik, lite sång och spaning efter bra fiskevatten gjorde att resan gick rätt fort och vipps så va vi i Göteborg. Men inte ska man väl ha en bilresa utan lite klödd...
Jag har själv aldrig varit den som suttit bakom ratten när jag varit i Göteborg över huvud taget, så jag visste inte var jag skulle svänga av. Men Mange visste, jadå!
"Vi skulle nog ha svängt av där"
Japp, precis vad man vill höra, eller hur!!
Så det va bara att komma på hur vi nu skulle göra...vi svängde v mot "centrum". Vi kom på den lysande ide'n att man kan alltid utgå ifrån centrum, inga problem, nu blir det Liseberg!!
Men Liseberg fick vänta lite till. Det visade sig att vi bara kunde följa strömmen...
"Jaja, vi har ju iaf inte kört över bron än och passerat kanalen"
Nej, bra det kanske, men vad kommer då framför oss om inte bron!!! Jaha, vänta lite Liseberg, vi kommer snart, ska visst bara ta en tur lite överallt först...Grrr,jag ville ju bara få komma dit, åka massa karuseller!!!
Över brin blev det, kringelikrok därefter, vända och tillbaka över bron igen. Då blev nästa sikte att ta oss till vagen som bär oss hemmåt igen, ta avfarten vi skulle tagit, fast på andra sidan då istället.....Japp japp, kom igen.
Jodå, vi hittar och efter en liten diskussion mellan Jocke och Mange om parkeringshuset så va vi på rätt plats. Men.....mynt till parkeringen då? Ja, det hade vi inte tillräckligt av, Mange offrar sig och knatar ner tillaffären för att växla.


Tvåmanns jobb...massa mynt som ska i den lilla automaten :)


Sen var det bara att knalla iväg. Yeeehii, nu ska det åkas karuseller för hela slanten!
Det va nästan ingen kö alls och inne va vi!!
Det första vi gjorde va att ta dagens premiärtur på Lisebergrsbanan. Inget snack om saken! Det verkar vara något som de flesta har som tradition tror jag minsan.
Sen började det bli lite tomt i ölmagarna, så vi satte oss ner så grabbarna fick lite öl. Vi satt och snackade lite skit och kollade på folk, planerade lite hur vi lägga upp vår lilla dag. Något vi alla va överens om va att vi skulle ha en lugn och fin dag, bara njuta!


Mmmm, den sitter fint den!!



Jag nöjer mig med en kopp kaffe, inte det godaste kaffet, men något ändå.
Haha, Jocke SER full ut.


Sen efter öl och kaffe va det dags att börja dagen på allvar, nu skulle det minsan bli karuseller!!!
Kameran kunde inte va så aktiv nu, jag va lite nervös med att det skulle va någon som tog den när vi satt i någon av de stora karusellerna och man får lägga sina saker i ett skåp.
Men shit, rent ut sagt va spänd jag va. Jag har inte varit  på Liseberg på många år och det har ju kommit en del nya attraktioner om man säger så.
Hihi, åka åka åka!!! Jag kände mig som en liten unge igen. Lite nervös va jag när vi stod och väntade på vår tur för Kanonen. OJ...ojoj...det sa ju bara svich, sen va tåget ju bara borta!! Haha, jag älskar fart!!
Och OJOJOJ, vad det gick undan!!!
Hahaha, sååååååååå kul, en gång till!!!
Jag va mer som en liten unge när vi kom av, den skulle vi lätt åka igen!
Men sen blev det bättre! Vi tog oss till Balder!!!!
Jäklar, säger jag. Stooor, tar tid att åka, man får ju berkligen ÅKA karusellen. Jag trodde den va på väg att ta slut flera gånger, men neeej då, där kom ett stup till, en sväng, upp igen, ner i en tunnel...HAHAHA, såååå rolig!!!! Å som jag skrek!!! Den lilla Anna (ja, Jocke, jag är rätt liten nu med...) va tillbaka igen, jag skrek, blev  överraskad, had hur kul som helst!! Absolut den roligaste karusellen på hela Liseberg!!
När vi kom av va jag jag inte i denna värld riktigt tror jag. jag va bara så glad, upplevt en jhelt undrbar karusell, kände att dagen bara kunde blil bättre och bättre, hade min underbare man vid min sida och en av de absolut bästa människorna i mitt och Jockes liv Mange. Detta skulle bli en fantastisk dag!!!
Efter lite karusellåk va det dags för lite paus....lite öl då ja... :)




Inte lönt med vars ett glas nu inte, lika bra att ta en hel kanna. Efter uträkningar
så visade det ju sig att det va billigare med. Haha, en bra ursäkt!


Hur mysigt som helst. Lugnt, tevligt med massa prat och skratt.
Det gav oss lite ny energi och vi fortsatte sedan dagen igenom parken.





Det va fler som ville besöka borden...de va som galna emellanåt.






Männen skulle ju mäta krafterna med...






Smack!!





Ajaj, lite ont i handleden fick han...





1 round done! Mange tog hem denna segern. Direkt blev det bestämt att en revanch skulle komma!





Efter att de båda va på Liseberg förra året med och Mange tog hem "bilsegern" genom fusk
enligt Jocke, så va det dags att inta sätena i "Sega Rally" !!



Efter en massa körningar i olika bilspel så kommer jag faktiskt inte riktigt ihåg vem som vann vilka spel, bara de själva är nöjda så är allt bra. Det va iaf inte så mycket gnäll...tror minsan det blev bra. Hihi, kul å se vuxna karlar krypa ner i sätena. Man riktigt ser hur tävlingsandan lägger sig som ett måln kring dem!




Det blev revanch och Jocke fick med en seger!!! Tar man i från tårna så går det!!





Hallo!!





"Lite knasiga och...."





Mange är lååång han :)





Lite mer öl...får väl tillågga att Jocke inte är så full som han utger sig för att va...





Paus i backen.




Pustar ut efter middagen.






Haha, här står de och väntar....





...på att få köra "Krockbilarna"!!!


Ska säga att det kändes lite knas att stå där och vänta och titta på när....två vuxna karlar kör krockbilar......når de andra som står vid staketet väntar på att deras små barn har åkt färdigt.
Men där stod jag och småskrattade för mig själv. Så roliga de såg ut när de skulle ner i den lilla bilen!










Det blev åk av och nöjda såg de ut när de va klara!





Sen fick vi åka lite andra bilar med!





Dagens sista paus, med öl och whisky!


Vi tog oss igenom hela parken och åkte och gjorde allt det vi ville.
Jag har nog aldrig i mitt liv skrattat så mycket som jag gjorde när vi åkte "Kållerado"!!!!
Aldrig innan har jag sett den attrktionen som en tävling, hur många av de andra båtarna man kan komma förbi. Men så va det för Mange!!!! 
Oj, jag vet inte riktigt vad jag ska säga, hur jag ska beskriva denna syn när han helt plötsligt börjar gunga från sida till sida, tar i allt vad han kan. Hojtar till oss att vi måste ju hjälpa till "Kom igen, kom igen!!!" "Ditåt, mer åt det hållet"
Han kämpade, räknade ut ugnefär när vi skulle ta i för att få bästa effekten vid en sväng och med hjälp av vågorna.
Vi kämpade på och när vi sen åkte den lilla banan upp när turen va över tror jag att vi hade kommit förbi två eller tre andra båtar. Vilken upplevelse!!!
Vi gav oss på den en gång til,l men då hamnade vi med tre andra tjejer. Kändes väl lite som att det inte behövde bli samma engagemang då....fast inte för Mange inte. "Kom igen, kom igen, hjälp till nu!!!" Men njää, inte riktigt....
Vad som gjorde den turen va att vi fick uppleva att Göteborgarna inte verkar ha så bra koll på sitt eget land... De tre tjejerna frågade var vi kom ifrån, ja vår dialekt skiljer sig ju en del ifrån Goa' gubbarrrrrr. Ack ack, töser...jag säger då det!
Den ena kommer då på att vi kommer från Skåne. Helt rätt. MEN!! Inte är det Skåne som ligger i Malmö!!!! Geografi? Får ni inte lära er det i skolan där? Haha, inte klokt.
Men men...
Ja, efter den turen bestämdes det att det va dags för dagens sista attraktion innan de skulle stänga och det va dags för hemfärd igen . Det va alltså dags för "Flumeride".....
Hahaha, vilka åkturer det blev!!! Jag kommer inte ihåg hur många gånger vi åkte den, men det hela gick till slut ut på att det skulle bli en så stor våg som möjligt som sköljde över vår lilla båt när vi landade efter stupen. Det va även en liten koll på ifall det skulle gå att välta båten...jo, det skulle nog kunna gå...
Efter olika tester om vem som skulle sitta var ( jag gjorde inte så stor nytta, så jag satt längst bak, vilket räddade mig från en hel del vatten) och hur man skulle luta sig fram eller bak vid olika tillfällen så fick de till slut sina vågor....flrga gånger om...





Såhär ser de de ut efter ett lyckat uppdrag!


Det var bara att ta sig till bilen och byta om eller ta av sig, slippa de blöta kläderna.
Hemfärden gick bra och det hade varit en helt fantastisk dag!!!
Tack ska ni ha!!
Vi har bestämt att vi ska införa detta som en tradition nu, det är en bra idè tycker jag!!!

Kommentarer
Postat av: The Dude

JAG VANN!

2008-07-29 @ 16:12:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0